Prima    Contact    Subdiviziuni    Întreprinderile silvice          
imprimare
Prima / Comunicare / Comunicate de presa / Poziția Agenției ”Moldsilva” față de presupusele ilegalități, enunțate de mass-media în urma auditului rapoartelor financiare de către Curtea de Conturi a Republicii Moldova

Poziția Agenției ”Moldsilva” față de presupusele ilegalități, enunțate de mass-media în urma auditului rapoartelor financiare de către Curtea de Conturi a Republicii Moldova

04.05.2020   37082 
 

 

Odată cu organizarea ședinței on-line la care au fost analizate și trecute în revistă constatările echipei de audit a Curții de Conturi în urma auditului rapoartelor financiare ale Agenției „Moldsilva” încheiate la 31.12.2019, în spațiul public, nejustificat, au început să apară diferite opinii și comentarii contradictorii, ce în esență și substanță sunt rupte din contextul celor enunțate de echipa de audit și în modul prezentat, denaturează realitatea și situația existentă în domeniul administrării fondurilor forestier și cinegetic național.

         În această ordine de idei am dori să remarcăm, că anumiți autori s-au grăbit în a evalua și a se pronunța incorect și distorsionat visa-vis de situația reală în urma auditului, înainte de a fi publicată o hotărâre a Curții de Conturi, în acest sens, prin prisma prevederilor Legii privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi a Republicii Moldova nr. 260  din  07.12.2017,  subliniind încă o dată că în data de 29 aprilie a.c., a fost organizată o audiere a Notei informative a echipei de audit, precizate anumite momente neclare, eliminate neclaritățile, prezentate anumite argumente din partea entității supuse auditului, etc.

             Autorii unor publicații, fără a pătrunde în esența problemei, au publicat anumite opinii contradictorii, lipsite de substanță ce nu au nimic comun cu modul de ținere a evidenței contabile per  ansamblu și/sau în domeniul economiei forestiere.

         Astfel, considerăm oportun a veni cu anumite clarități la subiectul ce ține de contabilizarea valorii terenurilor fondului silvic., în deosebi enunțînd că, în nici într-o țară a lumii, fondul forestier administrat de către autoritățile silvice naționale, nu a fost luat la evidență contabilă. Mai mult, echipa de audit vine cu propuneri și nicidecum nu a constatat ”iregularități aferente evaluării, contabilizării și gestionării terenurilor fondului forestier. Mai exact, agenția a subevaluat valoarea terenurilor fondului silvic cu 13 630,1 mil.lei”.

         Deasemenea dorim să aducem la cunoștință că la acest compartiment,  specialiștii Agenției ”Moldsilva” au venit cu unele propuneri către echipa de audit, ceea ce ține de stabilirea Valorii Economice Totale a resurselor forestiere gestionate de Agenţia ”Moldsilva”, și anume.

           Contabilizarea valorii economice a biodiversităţii este esenţială pentru remedierea situaţiei în domeniul mediului ambiant, utilizarea resurselor naturale şi pentru determinarea adecvată a valorii capitalului natural. Experienţa istorică privind gestionarea ramurii silvice în Republica Moldova, precum şi experienţa dezvoltării economice în alte ţări evidenţiază, că conceptul de gestiune silvică, la baza căruia persistă doar maximizarea venitului forestier, fără luarea în consideraţie a valorii pădurii în calitate de factor de creare a mediului şi factor fără valoare de piaţă, poate condiţiona modificarea radicală a landşafturilor şi a compoziţiei de specie a pădurilor, ruinarea generală a mediului natural, diminuarea diversităţii biologice şi reducerea bruscă a stabilităţii biologice a naturii.

           Evaluarea și înregistrarea doar a terenurilor, metoda simplistă propusă de echipa de audit, precum și  fără  a ţine cont de factorii ecologici, având în vede diapazonul contemporan de gestiune a naturii, se va solda cu pierderi greu de acoperit în funcţionarea landşafturilor naturale, cu consecinţe negative economice şi sociale.

         În particular, evaluarea economică a terenurilor silvice, precum şi  a altor categorii de terenuri, se foloseşte și se reduce doar la calculul plăţilor încasate de la persoanele fizice şi juridice, în interesele cărora are loc perceperea lor, precum şi în scopurile fiscale ale statului, şi exprimă în formă bănească utilitatea sectoarelor terenurilor date și nimic nu are comun cu asigurarea dezvoltării durabile a pădurii.

            Astfel, în opinia noastră, în prezent, gestiunea durabilă a pădurilor este imposibilă fără o evaluare complexă a resurselor forestiere, care ar cuprinde, în mod adecvat, rolul ecologic, social și economic al acestora.

            Problema de bază care trebuie de abordat nu trebuie îngustată doar prin evaluarea și înregistrarea în evidență contabilă a terenurilor aferente fondului forestier, în baza IAS 41 ”Agricultura”, după cum propune echipa de audit, care în esență și în viziunea noastră, nu poate fi aplicat în domeniul silvic. În acest sens doar estimarea Valorii Economice Totale a resurselor forestiere gestionate de Agenţia ”Moldsilva”, va fi importantă pentru determinarea eficienţei investiţiilor în conservarea biodiversităţii, extinderea fondului forestier naţional, utilizarea raţională a resurselor forestiere, dezvoltarea durabilă a pădurii etc., precum și motivarea ratelor de plată pentru folosinţa directă şi indirectă a resurselor forestiere, gestionate de Agenţia ”Moldsilva”.

           Ca rezultat, Agenția ”Moldsilva” prezentând argumentele ce se impun a reiterat că metoda propusă de echipa de audit,  urmează a fi revăzută, urmînd abordarea caracterului multilateral al contribuţiei şi importanţei pădurii în restabilirea echilibrului ecologic şi asigurarea condiţiilor normale de viaţă, ca toate funcţiile utile ale pădurii să fie promovate printre cele de importanţă vitală şi puse, în esenţă, în acelaşi rând cu funcţia de asigurare cu material lemnos sau cu produse de origine nelemnoasă.

       În această ordine de idei de către Agenția ”Moldsilva” pentru remedierea situației se propune realizarea următorilor pași:

       1. Finalizarea executării lucrărilor de delimitare și înregistrare a terenurilor proprietate publică a statului: fondului forestier;

       2. Realizarea Inventarului Forestier Național;

       3. Elaborarea de către Ministerul Finanțelor de comun cu Agenția ”Moldsilva” a unui SNC în domeniul silviculturii (fapt despre care s-a reiterat de mai multe ori);

       4. Elaborarea și aprobarea Metodologiei Estimării Valorii Economice Totale a resurselor forestiere din RM;

       5. Luarea la evidența contabilă a fondului forestier gestionat în complex.

 

       În ceea ce ține de interpretarea greșită din partea anumitor autori a subiectului ce ține de pretinsa ”subevaluare a veniturilor aferente plății pentru arenda fondului forestier cu 1,2 mil.lei și a ratat 42,8 mil.lei – prin necolectarea veniturilor pasibile spre încasare din arenda fondului forestier”.

             Urmare a modificărilor și completărilor Regulamentului privind arenda fondului forestier în scopuri de gospodărire cinegetică și/sau recreere, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 770 din 17 iunie 2016, Agenția „Moldsilva” contrar celor expuse de anumiți autori a informat arendașii despre necesitatea de a se prezenta la Agenție pentru a perfecta acordurile adiționale la contractele de arendă prin care se modifică prin majorare cuantumul plății de arendă, de la 4025 lei la 19092,37 lei pentru un hectar.

        Astfel, prin demers cu titlu recomandat, în anii 2016, 2017 și 2020 toți arendașii fondului forestier au fost înștiințați, inclusiv invitați, pentru perfectarea acordului adițional întru majorarea plății (documentele confirmative au fost prezentate echipei de audit).

         Totodată, menționăm că potrivit pct. 47, lit. (f) din HG nr. 187/2008: f) Arendatorul propune revizuirea cuantumului plăţii de arendă la schimbarea condiţiilor social-economice şi conjuncturii pieţei, dar nu mai des decât o dată în trei ani. Specificăm și faptul că în ultimii 3-5 ani schimbări majore în condiţiile social-economice şi în conjunctura pieţei nu au fost atestate, fapt ce condiționează o receptivitate scăzută din partea arendașilor la acceptarea majorării plății.

            În ceea ce ține de pretinsa ”interpretarea  incorectă de către Agenție a unor prevederi din cadrul normativ în domeniu a condus la subevaluarea veniturilor cu 0,9 mil. lei, prin includerea taxei pe valoare adăugată în cuantumul plății de bază pentru arenda fondului forestier” menționăm că în temeiul art.4 alin.20 (8) a Legii pentru punerea în aplicare a titlului III al Codului Fiscal al RM, care prevede că ,,în cazul schimbării formei juridice de organizare”, precum și Actului eliberat de către Serviciul Fiscal de Stat nr.836572 din 28.02.2020 Agenția nu mai întrunește cerințele ca subiect al impunerii cu T.V.A. conform cadrului normativ.

 

Cât privește pretinsa ”ignorare a prevederilor legislației în vigoare, privind eliberarea autorizațiilor pentru vânatul mistreților, a condus la subevaluarea veniturilor cu 0,3 mil. lei prin eliberare gratuită a acestora, în baza unui ordin administrativ intern”, conchidem că folosirea rezultatelor gospodăririi cinegetice, uzufructul, are loc prin procesul de recoltare sau vânătoare și care este parte componentă și indispensabilă a procesului de exploatare în scopuri cinegetice, fiind obiectul contractului de dare în arendă și care determină mărimea plății/chiriei arendei.  Autorizațiile eliberate cu titlu gratuit în acest sens sunt doar un document tehnic, care reglementează termenele, volumul, locul, metoda de folosire a produselor gospodăririi cinegetice, emis de către entitatea juridică pentru silvicultură/administratorul terenurilor de vânătoare. Mai mult, potrivit HG 187/2008, pct. 43. lit. b) Arendaşul are dreptul:  să efectueze folosinţe silvice în limitele volumului, conform tipurilor şi în termenele indicate în contractul de arendă; iar potrivit pct. 43, lit. d) de proprietar la producţia şi la veniturile obţinute în urma folosirii fondului forestier conform contractului.

 

         Ceea ce ține de compartimentul ”neînregistrarea drepturilor patrimoniale asupra terenurilor fondului forestier; neraportarea suprafețelor  terenurilor (337,6 mii ha) către Agenția Proprietății Publice; prezentarea segmentată sau neprezentarea informațiilor privind patrimoniul gestionat” constatăm iarăși o opinie greșită și lipsită de temei juridic din următoarele considerente. 

         Anterior, potrivit art. 3, pct. 4 al Legii nr. 91 din 05.04.2007 privind terenurile proprietate publică şi delimitarea lor, ”Executarea lucrărilor de delimitare a terenurilor proprietate publică a statului şi a terenurilor proprietate publică a unităţilor administrativ-teritoriale, inclusiv a terenurilor care aparţin domeniului public sau celui privat, de identificare a lor, precum şi a lucrărilor de elaborare a planului geometric, este asigurată de Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru, în comun cu autorităţile administraţiei publice centrale competente şi autorităţile administraţiei publice locale, prin intermediul întreprinderilor de stat al căror fondator este Agenţia Relaţii Funciare şi Cadastru”, respectiv, potrivit aceluiași articol, pct.5. ”Cheltuielile de executare a lucrărilor de identificare şi de formare a terenurilor proprietate publică a statului şi a terenurilor proprietate publică a unităţilor administrativ-teritoriale se suportă de la bugetul de stat”, ulterior conform Legii nr. 29 din 05.04. 2018 privind delimitarea proprietății publice, art. 21, pct. 3, lit. a) ”Executarea lucrărilor de delimitare, a lucrărilor de identificare, inclusiv de elaborare a planurilor de contur al terenurilor proprietate publică a statului şi al terenurilor proprietate publică a unităţilor administrativ-teritoriale şi a planurilor geometrice, precum şi coordonarea acestora cu autorităţile administraţiei publice centrale de specialitate sunt asigurate, după caz, prin intermediul întreprinderilor de stat/municipale şi celor private care dispun de ingineri cadastrali certificaţi, de către: - a) organul abilitat cu funcţii de promovare şi implementare a politicii de stat în domeniul relaţiilor funciare şi organizării teritoriului, împreună cu autorităţile administraţiei publice centrale de specialitate şi autorităţile administraţiei publice locale, pentru delimitarea în mod masiv, în cadrul Programului de stat de delimitare a bunurilor imobile, inclusiv a terenurilor proprietate publică a statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale, pe teritoriul unei unităţi administrativ-teritoriale de nivelul unu sau doi, din contul surselor alocate din bugetul public naţional sau obţinute din alte surse legale”.

         Ori, potrivit art. 21, pct. 5, li. a) al Legii nr. 29  din  05.04.2018 privind delimitarea proprietăţii publice, Agenția ”Moldsilva” a reiterat prin solicitarea suportului în vederea includerii în Programul de stat pentru delimitarea bunurilor imobile, inclusiv a terenurilor proprietate publică, pe teritoriul tuturor unităţilor administrativ-teritoriale de nivelul unu sau doi, inclusiv pe teritoriul unităţii teritoriale administrative Găgăuzia, respectiv cu identificarea și alocarea surselor financiare din bugetul public naţional pentru lucrările ce țin de delimitarea/ înregistrarea terenurilor fondului forestier proprietate publică a statului, în realitate acest proces fiind deja demarat în partea de nord a republicii.

 

În cele din urmă ar fi  stranie și propunerea de a fi ținut pe suport de hârtie Registrul contractelor de arendă a fondurilor forestier și cinegetic, deoarece ar venit în contradicție cu prevederile acţiunilor privind implementarea iniţiativei “Guvern fără hîrtie”, HG nr. 975/2012.

 

În context, precum și având în vedere sensibilitatea pentru populație a problemelor abordate în ultima perioadă de timp la capitolul administrării fondurilor forestier și cinegetic, considerăm oportun ca autorii înainte de a se expune, de a formula opinii și comentarii, care pe alocuri duc în eroare opinia publică, urmează să se documenteze și familiarizeze din prima sursă, în cele din urmă să consulte specialiștii acestui sector.

 

Conducerea Agenției ”Moldsilva”, pe această cale, dorește să mulțumească pentru conlucrarea reușită și benefică, echipei de audit din cadrul Curții de Conturi cu personalul responsabil din cadrul subdiviziunilor, constatând că compartimentele abordate în Notă informativă privind constatările aferente auditului rapoartelor financiare ale Agenției „Moldsilva” încheiate la 31.12.2019, prezintă un interes sporit din partea întregii societăți, asumându-și odată cu aprobarea proiectului hotărîrii Curții de Conturi asupra subiectului enunțat o activitate eficientă în eliminarea divergențelor evidențiate, totodată menționînd înlăturarea unor deficiențe și neclarități în timpul misiunii, unele pe deplin, altele parțial, fapt confirmat și din informația prezentată de echipa de audit, iar asupra recomandărilor și cerințelor aprobate și remise după competență, inclusiv cele rămase restante, se va depune tot efortul în vederea eliminării acestora în cel mai scurt timp posibil, încadrându-ne în termeni rezonabili, fapt despre care va fi anunțată și opinia publică.

 

 
 

   

   

Adresa:
2001 Chişinău, b-d. Ştefan cel Mare 124
Tel:+373 (22) 27-23-06, 27-73-49
Fax: +373 (22) 27-73-45
Actualizat la: 17.05.2024
   Total vizitatori - 4468620
 
Acces Rapid